KAM ZA SPOUSTOU PAMÁTEK, VÝBORNÝM JÍDLEM A STYLOVÝMI BARY? DO BUDAPEŠTI!

srpna 28, 2017

Plán na výlet do Budapešti vznikl jednoho krásného večera na náplavce, kdy jsme s kamarádkou u vína rozjímali nad tím, jak je Praha krásná a jaké nabízí okolí Vltavy krásné panorama. Já jsem podotkla, že jsem četla, že Budapešť je prý taky krásná, kamarádka prohlásila, že do Budapešti se vždy chtěla podívat a už to bylo. Druhý den jsme kupovali lístky a za týden a půl odjížděli směr Budapešť. Lístek na autobus stál bez pár korun tisícovku, při dřívějším plánování lze sehnat i levnější. Druhou alternativou je letecky, v současné době se díky konkurenčnímu boji Ryanair a ČSA dají sehnat letenky kolem 1 300 Kč.
Ubytované jsme byli v bytě Party district flat, soukromý byt se dvěma pokoji pro celkem 8 lidí, většinu času jsme zde ale byli sami. Čtvrť plná stylových podniků a zároveň kousek od centra a všech historických památek. Jakmile jsme se ubytovali, vyrazili jsme do města. V den našeho příjezdu, 20. srpna byl státní svátek a u řeky měl být ohňostroj. Ten jsme si nemohli nechat ujít, takže jsme po výborné večeři v jak jinak než stylovém Mazel Tov vyrazili přímo k řetězovému mostu. Bylo to úžasné, pokud budete plánovat Budapešť až na příští léto, rozhodně doporučuji návštěvu směřovat na den státního svátku, ohňostroj za zvuků státní hymny stál opravdu za to. Po ohňostroji jsme zamířili k obřímu kolu, ze kterého byl krásný výhled na Budapešť, takže další must visit v Budapešti :-)
Po ohňostroji a obřím kole už jsme neměli žádné plány a jen jsme bloumali městem, obdivovali krásné budovy a hledali nějaký bar, kde bychom se usadili. Volba nakonec padla na Szimpla kert, který jsme měli vytipovaný už před cestou. Podnik je hodně oblíbený a vyhlášený, takže se může stát, že si zde vystojíte pěknou frontu. My jsme měli štěstí, že jsme nečekali dlouho, ale jiné dny jsme mohli vidět pořádné fronty. Pokud ale milujete originální design a atmosféru, tak tohle místo prostě nejde vynechat. Nás nadchnul natolik, že jsme zde zůstali o dost déle, než byl původní plán po náročné cestě. Až o tolik déle, že se mi vybil telefon, kde mám uložené offline mapy, které jsem měla jen já, nikoli kamarádka. Přiznávám, nebyli jsme zrovna střízlivé a mozek nefungoval úplně správně, jinak bysme zvolili jiné řešení, než vyrazit do ulic a zkoušet najít naše ubytování. Takhle jsme si dali hodinu a půl courání ulicemi, abysme konečně našli naše ubytování, které bylo 10 minut od baru :-D Každopádně jsme si při tom užili spoustu srandy, takže vlastně všechno v pořádku.
Další den jsme, vzhledem k rozsahu akčnosti předešlého večera vyrazili do ulic až kolem čtvrté hodiny odpolední a v první řadě bylo třeba něco na spravení. Vybrali jsme street food Karavan, přijdou si tu na své jak masožrouti, tak i vegetariáni. My jsme zvolili místní klasiku - kolbice, což jsou mini párečky různých druhů v kornoutu celozrného pečiva s chilli sýrovou omáčkou a smaženou cibulkou a jako druhý chod langoš se zakysanou smetanou, grilovanou paprikou a sýrem. Zdravého na tom není vůbec nic, zato je to ale neskutečně dobré. Zbytek večera a noci jsme strávili noční procházkou po Budapešti a musím říct, že v noci je město okouzlující. Noc a krásné nasvícení dávají všem těm krásným budovám ještě větší šťávu. Nebyl důvod litovat, že jsme nevylezli přes den :-) Chtěli jsme ale přeci jen něco vidět, takže jsme neopakovali chybu předchozího večera a hezky jsme se po jedné lahvi vína uklidili domů. Přeci jen by bylo fajn tu Budapešť vidět i za světla.
Poslední den jsme vyrazili na trh do Central Market Hall. Na nákupy jídla a obhlídku krásné architektury ideální, na nákupy oblečení apod. za mě určitě ne. Většina věcí klasické turistické blbůstky, které se dají koupit všude jinde. Ale architektura budovy určitě stojí za to. Následně byla v plánu obhlídka památek, ale jak to stihnout všechno a kam dřív jít? Vyřešili jsme to hop-on hop-off tour se společností Big Bus. Za 20 euro na dva dny se můžete vozit jak chcete po dvou trasách, na kterých jsou nejznámější památky, v ceně je i projížďka lodí a platí i na večer. To si rozhodně nenechte ujít, noční projížďka po řece byla úžasná. A co z památek, které jsme viděli bych vyzdvihla? Pohádkový Vajdahunyad castle a park kolem něj, Náměstí Hrdinů před parkem, Citadelu, ze které je krásný výhled na panorama Budapešti, Rybářskou baštu a budovu parlamentu. A samozřejmě hrad a jeho denní i noční panorama. Ještě taková malá specialitka - naproti lázním Széchenyi je starý dřevěný kolotoč, který je plně funkční a za 40 forintů na osobu Vám ho pustí, minimální počet osob jsou dvě. I když jsem dávno dospělá, tak to byl fantastický zážitek. V Praze máme takový kolotoč také, bohužel v současné době v opravě a nefunkční.
I když jsme se mezi památkami pohybovali autobusem, byli jsme k večeru už více než znavené, takže jsme ještě absolvovali vyjížďku po řece, došli se znovu najíst do street food Karavan a pak hezky zpátky domů, zabalit se a vypravit na cestu. Druhý den ráno jsme si jen rychle nakoupili vyhlédnuté boty, suvenýry v podobě sýrů, klobásek a ajvaru, poslali pohledy (konečně jsme objevili poštu, kde jsme mohli koupit známky, v Budapešti známky jinde, než na poště nekoupíte) a pospíchali na autobus. Trošku zádrhel v metru - chytře jsme utratili všechny peníze, přeci to nepotáhneme domů že :-)) Naštěstí automaty v metru fungují i na platební karty. Co se týče financí, přidávám i praktické info ohledně placení. Oficiální měnou je maďarský forint, na dost místech se ale dá platit v eurech. Někde Vám v eurech vrátí, někde Vám vrátí forinty. Doporučuji ale ptát se předem, ne všude eura brali. Na každém rohu jsou směnárny, kde Vám vymění jak eura, tak české, kurzy byly všude poctivé. Kromě toho bankomaty jsou také všude. Ceny jídla a pití zhruba stejné jako u nás, místy bych řekla, že i levnější.
Po cestě zpátky byl čas na přemýšlení, co mě na Budapešti zaujalo nejvíce, ať už pozitivně, či negativně. Pozitivně určitě to, jak je město obrovské, monumentální, plné památek, stylových originálních podniků, zajímavých uliček a zákoutí. Nečekala jsem to a můžu říct, že Budapešť mě opravdu hodně oslnila a bavila. A negativní? Množství bezdomovců spící všude po ulicích. Na druhou stranu nikoho neobtěžovali a nežebrali jako u nás.
Za tři dny jsme nachodil nepočítaně kilometrů, viděli mraky památek, snědli spoustu dobrého jídla, vypily litry dobrého vína a neskutečně se nasmáli. Budapešť mě zkrátka strašně bavila a určitě ji ráda navštívím znovu, spoustu věcí jsme nestihli, například světoznámé lázně. Na ty se mi zdá díky termálním bazénům lepší přijet v zimě, v létě nás moc nelákaly. Takže zase třeba příště :-)

Erzsébet tér
Výhled z Erzsébet tér
Noční Budapešť

V Szimpla Kert nám chutnalo :-)
Szimpla Kert
Dohány utcai Zsinagóga aneb Velká synagoga
Živé piano :-)
Elisabeth bridge
Noční panorama hradu
Noční panorama hradu z nábřeží
Great market hall
Tak co si dáme?
Maďarské speciality
Náměstí před tržnicí, retro tramvaje dotváří styl města
Náměstí hrdinů
Vajdahunyad Castle, hrad jak z pohádky
Vajdahunyad Castle, kouzelná zákoutí
Starý dřevěný kolotoč
Úchvatné panorama Budapešti
A neméně úchvatné uličky kolem hradu
Rybářská bašta
Budova parlamentu
Pestré ulice staré čtvrti
Hrad v západu slunce
Noční budova parlamentu z lodi
Street food Karavan
Kolbice, místní dobrota
Z instagramu: interiér restaurace Mazel Tov
Z instagramu: Mazel Tov a jejich úžasný falafel, hummus a lilkový salát
Z instagramu: řetězový most
Z instagramu: ohňostroj k příležitosti státního svátku
Z instagramu: stylové retro tramvaje
O originální podniky se v Budapešti doslova zakopává

You Might Also Like

2 komentářů

1. Krása.
    V Budapešti jsem byla zatím jen na skok, na pár hodin. Doufám, že budu mít štěstí a ještě si tam někdy na segedín skočím!

Corculum | Stepanka_T

OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a držím palce, ať to vyjde, je to tam vážně super :-)

Vymazat

MÁŠ DOTAZ? NEVÁHEJ A NAPIŠ :-)

Název

E-mail *

Vzkaz *

Asie (43) 6 měsíců v Asii (31) Sama na cestě (29) Thajsko (24) První velká cesta (15) Kambodža (8) Vietnam (8) Doprava v Thajsku (7) Evropa (7) Práce na cestách (7) Dobrovolnictví (6) Malajsie (6) Myanmar/Barma (6) Rozpočet Thajsko (6) Bangkok (5) Na pár dní pryč (5) Workaway (5) Ko Chang (4) Koh Phayam (4) Langkawi (4) O cestování (4) Digitální nomádství (3) Doprava v Kambodže (3) Siem Reap (3) Vztahy na cestách (3) Angkor Wat (2) Atrakce Langkawi (2) Irsko (2) Koh Rong (2) Kuala Lumpur (2) Moken sea gypsy (2) Nákup letenek (2) Německo (2) Phnom Penh (2) Plánování (2) Rady a tipy (2) Rezervace ubytování (2) Rozpočet Malajsie (2) Tetování Thajsko (2) Ao Nang (1) Athény (1) Ayutthaya (1) Bagan (1) Bago (1) Berlín (1) Bezpečnost (1) Budapešť (1) Cameron Highlands (1) China town Singapore (1) Cliffs of Moher (1) Copywriting (1) Death Railway (1) Dlouhodobé cestování (1) Doklady (1) Dublin (1) Dánsko (1) Flixbus (1) Galway (1) Ha Tien (1) Hanoi (1) Ho Chi Minh (1) Inle Lake (1) Kanchanaburi (1) Khao Sok (1) Ko Kood (1) Ko Kut (1) Ko Lanta (1) Ko Mak (1) Ko Ngai (1) Ko Samet (1) Ko Samui (1) Ko Wai (1) Kodaň (1) Krabi (1) Langkawi průvodce (1) Little India Singapore (1) Mandalay (1) Marina Bay Singapore (1) Mawlamyine (1) Maďarsko (1) Melaka (1) Most přes řeku Kwai (1) Moulmein (1) Myanmar/Barma základní informace (1) Penang (1) Perhentian islands (1) Phi Phi (1) Phu Quoc (1) Phuket (1) Prachuap Khiri Khan (1) Před nákupem letenky (1) Railay Beach (1) Ranong (1) Rayong (1) Rozpočet (1) Rozpočet Kodaň (1) Rozpočet Myanmar (1) Rozpočet Singapore (1) Saigon (1) Sapa (1) Sihanoukville (1) Singapore (1) Tam Coc (1) Trable při odletu (1) Vietnam nemocnice (1) Yangon (1) Zamýšlení se (1) Řecko (1) Žitava (1) Životní změna (1)