DIGITÁLNÍ NOMÁDKOU ZA TŘI MĚSÍCE ANEB JAK JSEM ZAČALA PRACOVAT A VYDĚLÁVAT ONLINE JAKO COPYWRITERKA

června 11, 2018

minulém článku jsem prozradila, jak jsem si ušetřila na cestu, jak jsem po cestě pracovala offline a nakonec jak a proč jsem se dostala k vydělávání online v oblasti copywritingu. Tedy to "jak" jsem zase tak moc nerozepisovala. Od toho je dnešní článek, ve kterém vám popíšu konkrétní kroky, které jsem podnikla a které mě za tři měsíce dostaly tam, kde jsem teď - k několika stabilním a relativně slušně placeným zakázkám.

Moje pracovní stanoviště u hostelu v thajském Krabi...včetně otravné kolegyně :-)

1. studium

Napsat poutavý a čtivý článek, který si někdo přečte až do konce, není úplně jednoduchý úkol. Sama jsem v začátcích psaní blogu dělala chyby a ani teď se neodvážím říct, že je všechno dokonalé. Vždycky je co zlepšovat. Jako základ pro studium i inspiraci mi posloužil blog Na nomádské stezce, který vede Hanka Šormová. Sama začínala stejně jako já od ničeho a vypracovala se během chvilky. Dost praktických článků najdete také na stránkách Včeliště. Oblíbila jsem si i články od Otty Bohuše, který patří mezi přední české copywritery a pořádá i pravidelná školení, kterých se můžete zúčastnit. A poslední věc - čtěte, čtěte, čtěte. Čtení knížek se s nástupem sociálních sítích z našich životů vytrácí, každý radši kouká do telefonu. Na facebooku si ale slovní zásobu nevylepšíte. Takže vypněte počítač a pusťte se do čtení knížek.

2. být vidět

Buď vidět nebo zemři. Kruté pravidlo online světa. Pro mě osobně je tohle paradoxně jednou z nejtěžších záležitostí. Jsem ráda odstřihlá od internetu a světa a projíždění FB mi přijde jako naprostá ztráta času. Aktivita na sociálních sítích ale přináší čtenáře a sledující na blog, který i když nevydělává, je zdrojem referencí. Čím víc sledujících, tím větší dosah a  šance, že někoho zaujmete a osloví vás s nabídkou spolupráce. Mě se to podařilo, dostala jsem nabídku psát pro nově vznikající magazín o cestování a to nemám nijak závratný počet sledujících. Samozřejmě buďte aktivní jen v těch skupinách, které se zaměřením týkají vašeho blogu a kde máte co říct. Plácat někde nesmysly na sílu vám může spíš uškodit.

3. budovat kontakty  

Budování kontaktů souvisí s výše uvedeným. Kontakty jsou důležité při každé práci. Mohou vám přinést cennou inspiraci ale třeba i placené zakázky. Já jsem se spojila právě s Hankou, která zrovna sháněla zájemce o psaní pro web Cestopisec. Napsala jsem pro ně dva články zdarma a později mi Hanka přehodila i jednu menší placenou zakázku.

4. články za reference a odkazy

Jak už jsem psala výše, napsala jsem dva články pro web Cestopisec zdarma. Taky jsem sebrala odvahu a napsala do Lonely Planet, jestli nemají zájem o nějaký článek z cest. Už jen když mi odpověděli, měla jsem neuvěřitelnou radost. A co teprve když mi napsali, že článek i uveřejní. Neskutečná radost a hlavně obrovská motivace. Peníze nejsou vždycky všechno a ze začátku ani nemůžete počítat s tím, že si vyděláte tolik, jako přední a uznávaný copywriter. To se vám nestane ani za tři měsíce. Motivace a získávání referencí jsou ale v začátcích mnohdy cennější, než peníze.

5. obrnit se vůči neúspěchu

Moje cesta k profi psaní nebyla lemována jen samými úspěchy. Taky jsem se občas trápila nad ukázkovými články a spolupráce pak nedopadla. Nezatěžujte si s tím hlavu a netrapte se. Každý má svůj styl psaní a každému se líbí něco jiného. Nevyhovujete jednomu zadavateli, budete vyhovovat druhému. Poptávka po copywriterech je opravdu vysoká a jistě se pro vás něco najde.

6. oborové FB skupiny

Ze začátku jsem úplně nevěděla, jakým směrem se budu ubírat. Věděla jsem jen to, že chci pracovat online. Přidala jsem se tedy do několika pro mne zásadních FB skupin - Virtuální asistentky, Holky z marketingu a Copywriteři a další psavci. Skupiny mi přinesly hned několik věcí - především inspiraci a motivaci, kterou tu omílám pořád dokola. Zjistila jsem, jak moc možností má svět online práce. Ujasnila jsem si, co bych já osobně chtěla dělat a co ne. A v neposlední řadě zde čas od času někdo dá i nabídku práce. Teď už máme i spešl skupinu Nomádky na cestách pro holky cestující a pracující v online světě.

7. registrace na oborových webech pro získání práce 

Nejen facebook je nástrojem pro získávání práce, ale také oborové weby a portály s mikroslužbami. Které se mi osvědčili a které bych spíše nedoporučila?

Copywriting.cz - vyhovoval mi nejvíc, můžete zde reagovat na poptávky i nabídnout svůj článek k odkoupení, registrace je zdarma, webové rozhraní přehledné a uživatelsky příjemné, pro začátečníky ideální, nevýhodou je nízká cena za články.

Copywriteři.cz - web je placený, proto jsem se nejdřív zeptala zkušenější Hanky, zda se registrace vyplatí, odpověď byla ne, takže předávám info dál a začátečníkům nedoporučuji.

Stovkomat, poptávkomat - portály nabízející mikroslužby v různých oborech, registrace je zdarma, ani jeden z webů mi však žádnou práci nepřinesl. Na stovkomatu mi občas chodí poptávky, ale z žádné nic nebylo. Poptávkomat mi přijde pro obor copywritingu úplně mrtvý. Registrace vás ale nebude stát víc, než trochu času a náhoda není nehoda, takže se zde klidně registrujte a třeba se vám poštěstí víc, než mě. Nečekejte ovšem zázraky.

Webtrh - registrace opět zdarma a nabídek spousta, stejně jako u předchozího ale nic nedopadlo.

Na volné noze - přiznám se, že tady registrovaná nejsem, dost dám na vzhled stránky a tahle se mi vizuelně úplně nelíbí. Je to ale jen můj čistě subjektivní dojem. Stránka je poměrně dost známá a někomu vyhovovat může.

8. hledání na portálech práce

Nejen na facebooku a oborových webech naleznete práci. Hledat můžete i na klasických serverech nabízejících práci. Firem, které shání copywritery je spousta. Některé bohužel chtějí copywritera sedícího v kanceláři, ale najdete i dost těch, kterým bude vyhovovat spolupráce na dálku. Existuje i varianta "mezi", já si našla práci, kam budu měsíc docházet do kanceláře a pak můžu pracovat už jen online. Měsíc v kanceláři mě sice nikterak neláká, na druhou stranu jsem ráda, že osobně poznám lidi, se kterými budu spolupracovat. Nejvíc se mi osvědčil portál Indeed.

9. nebrat zakázky za nízkou cenu

Možná se vám bude zdát, že nebrat zakázky za nízkou cenu se trochu vylučuje s tím, co jsem napsala výše. Vždyť jsem psala články zadarmo nebo za nízkou částku taky, tak proč teď radím, abyste to nedělali? Vysvětlím. Ze začátku je potřeba nabrat si kontakty a získat nějaké reference. Takže klidně napíšete článek zadarmo nebo za 100 Kč. Pokud to ale s copywritingem myslíte vážně, nedělejte to dlouhodobě. Budete si kazit jméno a podkopávat svojí vlastní práci. A taky deformovat obor jako takový. Bohužel stále dost lidí žije v představě, že něco napsat je za chvilku a je to lehká práce. Nepomáhá v tom ani to, že i dost píšících lidí se nabízí absolutně pod cenou. To je podle mě důvod, proč jsem neuspěla na serverech typu stovkomat, webtrh a podobně. Každý hledá někoho, kdo napíše článek za stovku. Moje rada zní: první maximálně tři měsíce pište zadarmo, za reference, odkazy nablog, za málo peněz, budujte si kontakty a postupně si začněte říkat o větší částky. Dost firem vás kvůli tomu odmítne, ale je lepší počkat si na někoho, kdo vás dokáže ocenit, než ze sebe muset vytlačit x článků za týden, abyste se vůbec uživili. Takové psaní je znát i na kvalitě a rozhodně vám to nikterak nepomůže.

Když to celé shrnu - nejdůležitější je motivace, inspirace, trpělivost, vzdělávání se a budování kontaktů. Chvilku to trvá, než uspějete, ale odměnou je svoboda volby, kterou v běžném zaměstnání nikdy nezažijete.

Úplně na závěr bych vám chtěla říct, že pokud si myslíte, že něco nezvládnete, myslíte si to špatně. Také jsem o sobě pochybovala a nevěřila si, ale každý z nás umí něco, co může nabídnout. A nemusíme se nutně bavit jen o podnikání v online světě. Seberte tedy odvahu a sebevědomí do hrsti a pusťte se do plnění vašich vlastní snů a cílů. Hodně štěstí přeju!

Pokud byl pro vás článek užitečný a hodnotný, sdílejte a šiřte dál, ať pomůže i někomu dalšímu :-)

You Might Also Like

0 komentářů

MÁŠ DOTAZ? NEVÁHEJ A NAPIŠ :-)

Název

E-mail *

Vzkaz *

Asie (43) 6 měsíců v Asii (31) Sama na cestě (29) Thajsko (24) První velká cesta (15) Kambodža (8) Vietnam (8) Doprava v Thajsku (7) Evropa (7) Práce na cestách (7) Dobrovolnictví (6) Malajsie (6) Myanmar/Barma (6) Rozpočet Thajsko (6) Bangkok (5) Na pár dní pryč (5) Workaway (5) Ko Chang (4) Koh Phayam (4) Langkawi (4) O cestování (4) Digitální nomádství (3) Doprava v Kambodže (3) Siem Reap (3) Vztahy na cestách (3) Angkor Wat (2) Atrakce Langkawi (2) Irsko (2) Koh Rong (2) Kuala Lumpur (2) Moken sea gypsy (2) Nákup letenek (2) Německo (2) Phnom Penh (2) Plánování (2) Rady a tipy (2) Rezervace ubytování (2) Rozpočet Malajsie (2) Tetování Thajsko (2) Ao Nang (1) Athény (1) Ayutthaya (1) Bagan (1) Bago (1) Berlín (1) Bezpečnost (1) Budapešť (1) Cameron Highlands (1) China town Singapore (1) Cliffs of Moher (1) Copywriting (1) Death Railway (1) Dlouhodobé cestování (1) Doklady (1) Dublin (1) Dánsko (1) Flixbus (1) Galway (1) Ha Tien (1) Hanoi (1) Ho Chi Minh (1) Inle Lake (1) Kanchanaburi (1) Khao Sok (1) Ko Kood (1) Ko Kut (1) Ko Lanta (1) Ko Mak (1) Ko Ngai (1) Ko Samet (1) Ko Samui (1) Ko Wai (1) Kodaň (1) Krabi (1) Langkawi průvodce (1) Little India Singapore (1) Mandalay (1) Marina Bay Singapore (1) Mawlamyine (1) Maďarsko (1) Melaka (1) Most přes řeku Kwai (1) Moulmein (1) Myanmar/Barma základní informace (1) Penang (1) Perhentian islands (1) Phi Phi (1) Phu Quoc (1) Phuket (1) Prachuap Khiri Khan (1) Před nákupem letenky (1) Railay Beach (1) Ranong (1) Rayong (1) Rozpočet (1) Rozpočet Kodaň (1) Rozpočet Myanmar (1) Rozpočet Singapore (1) Saigon (1) Sapa (1) Sihanoukville (1) Singapore (1) Tam Coc (1) Trable při odletu (1) Vietnam nemocnice (1) Yangon (1) Zamýšlení se (1) Řecko (1) Žitava (1) Životní změna (1)